
Making a meal of a myth 
 

Nick Medic got a half-baked response from the PCC when he complained 
that The Sun had cooked-up a story about asylum seekers eating swans 

 
 
‘SWAN BAKE: Asylum seekers steal the Queen’s birds for barbecues,’ yelled The Sun’s 
banner headline on Friday 4 July 2003. The opening paragraph claimed:  
 

Callous asylum seekers are barbecuing the Queen’s swans… East European poachers 
lure the protected Royal birds into baited traps, an official Metropolitan Police report 
says. 

 
As a journalist who had been watching press reporting on asylum issues for a long time, I 
felt that this story merited investigation – I was immediately suspicious that it was, by and 
large, a work of fiction. Other members of the Refugees, Asylum Seekers and the Media 
(RAM) Project network were outraged by the story. Many of them had fled for their lives 
because their regimes did not take kindly to journalists digging up the truth; yet here in the 
UK journalists seemed to get away with fabrication, especially when they were looking for 
scapegoats.  
 
The intro to a continuation story on page seven, under the headline ‘Asylum gang had 2 
swans for roasting’, raised more doubts in my mind. It read:  
 

Police swooped on a gang of East Europeans and caught them red-handed about to 
cook a pair of royal swans. The asylum seekers were barbecuing a duck in park in 
Beckton, East London. But two dead swans were also found concealed in bags and 
ready to be roasted. The discovery last weekend confirmed fears that immigrants are 
regularly scoffing the Queen’s birds. 

 
Information about arrests usually includes the names and ages of those involved, but the 
normal details were conspicuously absent. I called police officers across East London – in 
stations at West Ham, North Woolwich, Forest Gate and Beckton – but none of them could 
confirm that anyone had been arrested, charged or even cautioned over such an offence. I 
then called Steve Knight of the Surrey-based Swan Sanctuary, who had been quoted in The 
Sun as saying: ‘To these people [Eastern Europeans] they are a perfectly acceptable 
delicacy.’  
 
Knight said The Sun had not published a faithful transcript of his words. More importantly 
he could not confirm that an incident such as the one described had ever happened. He was 
able to tell me that a member of the public had phoned him some time previously and 
claimed that he could see someone pushing a swan in a shopping trolley. But he had no way 
of knowing whether even this was true.  
 
No swoop and no arrests 
I had quickly established that there had been no swoop and no arrests – and probably no 
roasting incident either. But it wasn’t just the dubious headlines, intros, or the recipe for 
roast swan that I found distasteful. Implicit throughout the articles was the notion that 
someone from Eastern Europe would be happy to eat a swan. As an Eastern European who 
has sought asylum in the UK, I have to admit that my own feathers had been ruffled by 



this. I understand that different cultures have different dietary preferences, yet here was a 
statement that was not only untrue but also implied a degree of barbarism and savagery.  
 
Eastern Europe covers a vast tract of land from the Ural Mountains to the Mediterranean, 
with an estimated population of around 200 million people. Of course, I cannot say that in a 
landmass stretching some 4,000 miles, a swan has never been eaten. But I have never 
heard of anyone in Serbia or anywhere else in the Slavic world doing this. I have never 
been informed that swan is ‘an acceptable delicacy’ in our part of the world. As far as I 
know, eating a swan would be as alien to the Serbian way of thinking as eating a cat would 
be to a Briton.  
 
Further research uncovered more factual gaps in The Sun story. The Metropolitan Police 
press office was unable to confirm the existence of an ‘official report’ upon which Sun 
journalist Mike Sullivan had based his claim that ‘Eastern European poachers lure the 
protected Royal birds into baited traps’. What appeared to have been circulated was an 
internal memo from the Wildlife Protection Squad advising officers about the law should 
they come across people interfering with swans. I believe that document was never actually 
seen by anyone at The Sun, which is why it was erroneously cited as a ‘report’.  
 
All the while emails poured in, reiterating colleagues’ indignation that The Sun could get 
away with creating an urban myth that was bound to infuriate the animal-loving subjects of 
the British monarch, and make life even tougher for anyone suspected of being an Eastern 
European or an asylum seeker. We felt that establishing that the story was spurious might 
stop it snowballing into one of those distorted and dangerous slanders that have circulated 
for generations against Gypsies or Jews. So together we expressed our concerns in an 
official complaint to the PCC on 10 July. The PCC replied, saying that it had already taken 
up a complaint from someone else and would let us have a further response in due course.  
 
Four weeks later we had heard nothing, so we sent the PCC a reminder. They replied to our 
12 August letter a week later, enclosing a copy of a letter from The Sun’s Ombudsman 
William Newman, in response to the other complainant, dated 18 July. It offered a summary 
version of Wildlife Crime Unit ‘report’ and ended defiantly: ‘In short, we stand by our story’.  
 
On the day we received this we asked the PCC for a copy of the report. Already The 
Independent and The Guardian had queried the validity of this new urban myth. (In May 
2003 while travelling by train from Exmouth I had found a copy of the local paper describing 
swan-baiting by youths. There had also been a piece in the Press Gazette commenting on a 
similar story that had appeared earlier in the year in a local paper.) But within days of its 
Swan Bake story, under the headline ‘Now they’re after our fish!” The Sun claimed that fish 
stocks in lakes and rivers are down because ‘asylum seekers’ were poaching them.  

First swans, now donkeys 
And on 31 August the Daily Star ran a front-page story that would be the subject of further 
complaints to the PCC. ‘Asylum seekers eat our donkeys’ ran the headline, ‘Police hunt 
rustlers after 9 are snatched’. If it was not immediately clear whether this meant nine 
donkeys or nine rustlers, an observant reader might have entertained doubts about the 
story after careful textual analysis. The story claimed:  
 



Asylum seekers have stolen nine donkeys – and police believe they’ve killed and 
eaten them… The pets – which gave kids rides at a Royal Park – are said to have 
been stolen by East Africans who see their meat as a delicacy… Officers investigating 
the rustling believe the donkeys… have been chopped up and eaten… “One of our 
main lines of inquiry is that they may have been taken by immigrants who like eating 
donkey meat as a delicacy.  

 
The PCC dismissed a complaint from someone who said it was discriminatory for the Star to 
present such allegations as factual. The watchdog claimed that the allegation was clearly 
presented as comment (just read that opening sentence again: ‘Asylum-seekers have stolen 
nine donkeys’). However, the PCC did agree to investigate another complaint about 
inaccuracy when it was pointed out that eating donkey meat is forbidden in Somalia under 
Islamic law.  
 
It was not until 8 September that the PCC forwarded us another letter from The Sun. 
Curiously, it was dated 15 July – three days earlier than the one we had already been sent. 
It referred to a Metropolitan Police Wildlife Unit ‘report’ with a transcription of the reporter’s 
shorthand notes about its content. Sullivan claimed to have spoken to ‘various swan rescue 
organisations who have compiled reports from members of the public about swans being 
snatched for food by asylum seekers’, and said that the Swan Sanctuary had told him of ‘an 
incident the previous Sunday where two swans had been found in a mail bag next to a 
barbecue on which a duck was being cooked’.  
 
This did not quite tally with the original report, but he did include a press office number, 
which I immediately rang to check his story. I was told to put my request in writing. On 17 
September, Detective Chief Superintendent Tristram Hicks replied to my letter. He stated:  
 

We never released a report on this subject to The Sun newspaper so we are not sure 
to what they were referring. We think that they may have meant an internal 
intelligence note that was sent to… police stations by our Wildlife Unit earlier this 
year… This one page note was prompted by numerous reports from the public that 
swans were being killed and eaten by people they believed to be Eastern 
Europeans… Nobody has been arrested or charged in relation to offences against 
swans by the Metropolitan Police recently… The Sun… referred to asylum seekers 
being responsible. We have no information at all that supports this contention and 
indeed when we spoke to… Mike Sullivan, he agreed that this was a mistake on The 
Sun’s part. 

 
When I sent this letter to the PCC, The Sun suddenly offered to publish a ‘clarification’. It 
said:  
 

A report in The Sun on the 4th July about the disappearance of swans in southern 
England stated that asylum seekers were responsible for poaching them. While 
numerous members of the public alleged that the swans were being killed and eaten 
by people they believed to be Eastern European, nobody has been arrested in 
relation to these offences and we accept that it is not therefore possible to conclude 
yet whether or not the suspects were indeed asylum seekers. 

 
But this ‘clarification’ failed to make clear that there was absolutely no evidence that asylum 
seekers were responsible for the alleged disappearance of swans in South East England. So 
we compiled our own version of a correction and apology and asked The Sun to publish it as 
prominently as the original story. It read:  



 
SWAN BAKE:  

A CORRECTION AND APOLOGY 
A report in The Sun of the 4th July, headlined on the front page SWAN BAKE, stated 
that gangs of Eastern European asylum seekers were responsible for the 
disappearance of swans from southern England. The story was based on 
unsubstantiated allegations made by unnamed members of the public who claimed 
to believe that swans were being killed and eaten by Eastern Europeans. The police 
have confirmed that nobody has been arrested for such offences, and they have no 
evidence that asylum seekers or Eastern Europeans are responsible for reported 
reductions in the swan population. The Sun accepts that it is not possible to conclude 
whether the offences described actually occurred. We would like to apologise for any 
false impression that may have been given. 

 
However, The Sun refused, so we asked the PCC to adjudicate on the matter. On 23 
October, the PCC issued guidance about reporting on refugee and asylum issues, 
highlighting ‘the danger that inaccurate, misleading or distorted reporting may generate an 
atmosphere of fear and hostility that is not borne out by the facts’. So we were amazed 
when the PCC issued its judgement on 17 November, four and half months after The Sun 
article appeared. Its letter read:  
 

In this instance the Commission noted that the newspaper was unable to provide any 
evidence for the story which, to its readers, would appear to be a factual account. 
Although the newspaper should have ensured that the article was presented as 
conjecture in the first instance the Commission noted that the publication had offered 
to print a clarification… to ensure that readers were aware that the statement was 
based on inconclusive material. The Commission noted that your proposed draft 
clarification was more comprehensive than that suggested by the newspaper, but 
considered that the original proposal constituted sufficient remedial action… [and] 
concluded that no further action was required on the part of the newspaper. 

 
In other words, to correct a sensational and grossly inaccurate front page story which had 
entered the popular imagination and been quoted in public debate for almost five months, 
The Sun was simply obliged to run a disclaimer acknowledging that it confused conjecture 
with fact!  
 
It takes time to distribute correspondence and gather replies from people living it different 
parts of the UK, and to agree a common position. Our patience had long been exhausted 
and some of us were furious about the affair – especially those who were aware that the 
Director of the PCC was a personal friend of the editor of The Sun.  
 
On Thursday 4 December we emailed our response to the PCC. It read:  

Apologies for the delay in replying to your letter from November 17… As you can 
imagine, in the light of the 4th paragraph of your letter, and the guidelines recently 
issues by the PCC, we fail to see why the Commission cannot support the wording 
we have proposed over that of The Sun. We are reluctant to accept that The Sun’s 
‘clarification’ will adequately inform the public that the original story, which has 
become an urban myth, was inaccurate and unfounded. However, since the 
Commission’s adjudication suggests that there is no other option than to accept The 
Sun’s wording, it would appear that we have no choice in the matter. We would like 
to know what prominence The Sun is expected to give to its ‘clarification’ and when it 
will appear. 



 
On Saturday 6 December, with no forewarning, The Sun published its ‘clarification’. Even 
though the original story was on its front page, the clarification appeared on page 41. 
 
Like me and the many others who have taken an interest, few of those involved in this 
complaint would consider themselves satisfied either by the outcome or the way the matter 
was handled by the PCC. However, for all the PCC’s shortcomings, we would have been 
hard-pressed to challenge the story without it. The Sun had resolutely fobbed-off 
complainants with a curt ‘We stand by our story’. It took persistence and patience with the 
self-regulatory system to get as far as we did. We may not have got an honest clarification 
and apology, but we sent a powerful message to the press and the PCC that this kind of 
journalism is wholly unacceptable.  
 
 
Nick Medic is a freelance journalist from Serbia. At the time he made the complaint he was 
Communications Officer with the RAM Project, which has worked closely with the PCC in 
trying to improve media coverage of these issues. 


	No swoop and no arrests

